تجهیزات آسانسور آتیس صنعت پویا

آشنایی با قطعات مختلف آسانسور

مقدمه

آسانسور یکی از قسمتهای اصلی آپارتمان‌های امروزی بوده و بسیار کاربردی می‌باشد. با این وجود بسیاری از افراد و یا حتی پیمانکاران ساختمان با اصلیترین قطعات آن آشنایی ندارند. مقصود این مطلب معرفی این قطعات است تا زمان خرید و فروش قطعات آسانسور با مشکل مواجه نشوید.

آشنایی با قطعات مختلف آسانسور

معرفی قطعات مهم آسانسور

آسانسور یا بالابر قطعات خیلی زیادی دارد که برای کار کردن تمام مجموعه باید همگی به درستی کار کنند.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش آسانسور موتور است. اگر قبلا سابقه خرید و فروش لوازم آسانسور را داشته باشید، احتمالا می‌دانید که موتور گران‌ترین قطعه آسانسور است. برای همین باید آن را درست نصب کرده و استفاده کنید.

یکی دیگر از قطعات اصلی آسانسور تابلوفرمان است. که وظیفه انتقال دستورات مسافران آسانسور را به موتور و اتصال برق را دارد. این قطعه هم جزو قطعات گران قیمت آسانسور محسوب میگردد.

درب آسانسور دیگر قطعه مهم آسانسور است که از نظر قیمت، گران‌تر از بقیه لوازم آسانسور بوده ولی قیمت آن از موتور و تابلو فرمان پایینتر است. درب‌ها به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هستند که قیمت درب‌ اتوماتیک بالاتر است.

گاورنر یکی دیگر از اجزای مهم آسانسور است که وظیفه ترمز را در آسانسور بر عهده دارد. درصورتیکه گاورنر به درستی کار نکند، آسانسور دچار اختلال در حرکت می‌شود و ممکن است باعث سقوط آسانسور گردد.

شستی‌های آسانسور نیز که وظیفه کنترل آن را دارند، یکی دیگر از قطعات مهم آسانسور می باشند. اگر شستی‌ها به خوبی کار نکنند، آسانسور کاملا بی‌استفاده می‌شود و هیچ فرمانی به موتور نمیرسد.

آسانسور بخش‌های مختلف دیگری هم دارد که اختلال در کارکرد هریک سلامتی جان مسافران را به خطر می‌اندازد. اتاقک، جعبه ریویژن، آژیر، لوله‌ها، سیم بکسل، بست‌ها، قفل و غیره نیز قطعات مهم آسانسور هستند. در ادامه به قطعاتی اشاره میکنیم که به دلیل خرابی، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و فروش این قطعات آسانسور بیشتر است.

 

کدام قطعات بیشتر خراب می‌شوند؟
خرابی آسانسور علل متنوعی دارد. طبیعی است که هر وسیله برقی نیاز به سرویس در فاصه های زمانی مشخص دارد. مخصوصا که آسانسور در صورت خرابی می‌تواند خطرات بسیاری به همراه داشته باشد. درنتیجه باید همیشه از سلامت آن اطمینان داشته باشید و در زمان خرید و فروش قطعات آسانسور با این قطعات آشنا باشید.

یکی از قطعاتی که همیشه در معرض خرابی قرار دارد موتور آسانسور است. تغییر ولتاژ برق و نوسان آن در درازمدت به موتور  آسیب می رساند. خرابی این قطعه باعث می‌شود که آسانسور کلا از کار بیفتد.

همچنین سیم بکسل یکی دیگر بخش‌های آسانسور است که خرابی آن خطرناک است. این سیم‌ها به مرور زمان دچار ساییدگی میشوند. این ساییدگی در خصوص گاورنر و چرخ فلکه آسانسور نیز صادق است. چک نکردن گاورنر ممکن است خطرات جانی به همراه داشته باشد. یاتاقان‌های آسانسور نیز ممکن است که یا خود دچار مشکل شوند و یا موتور را دچار مشکل کنند. ارتعاشات این یاتاقان‌ها روی موتور اثر منفی می‌گذارد.

 

سخن پایانی
در این مقاله  لوازم آسانسور قطعاتی در این دستگاه به کار برده شده است را بررسی نمودیم. داشتن اطلاعات نسبت به این قطعات باعث خواهد شد که هم به خوبی از آن استفاده نموده و هم در صورت خرید قطعات، با مشکل مواجه نشوید.

 

آشنایی با قطعات مختلف آسانسور