آیا سقوط آسانسور امکان پذیر است؟

در فیلم‌های زیادی دیدیم که مثلا آسانسور از طبقه دهم یک ساختمان سقوط کرده است. یا اینکه با قطع برق‌ آسانسور سقوط میکند و امثال اینها
قبل از هر چیز بگوییم که آسانسور در حال حاضر به ندرت سقوط میکند.

حالا در اینجا به نکاتی قابل توجه در مورد آسانسور اشاره می‌نماییم:

آیا سقوط آسانسور امکان پذیر است؟

۱- هر آسانسور یک ترمز خیلی قوی دارد. به این صورتکه ترمز در زمانهای عادی همواره فعال است. ایستادن آسانسور در هر طبقه، به کمک همین ترمزهاست.
۲- سیستم ایمنی (پاراشوت): در واقع همان ترمز دوم و ترمز اضطراری است، زمانیکه سرعت آسانسور از مقدار تعیین شده بیشتر گردد و یا اینکه کابلهای کشنده شل شده باشند. فعال شده و به این صورت است که مانند دو فک عمل نموده و بصورت مکانیکی جلوی حرکت را میگیرد. ترمز نوع دوم به برق هیچ ربطی ندارد و زمان قطع برق خودبخود عمل میکند.
۳- هر آسانسور حداقل ۴ کابل کشنده قوی (بگسل) دارد. این کابل‌ها از هم جدا هستند و هر کدام به صورت مستقل عمل می‌کند.
راهکارهایی برای زنده ماندن در آسانسور در حال سقوط! / آیا سقوط آسانسور امکان پذیر هست؟
۴- در پایینترین قسمت آسانسور (چاهک) چهار ضربه گیر به چهارچوب آسانسور متصلند. از جنس پلی اورتان، فنری و یا هیدرولیکی بوده و در صورتیکه آسانسور از حد تعیین شده پایینتر بیاید به ضربه گیر‌ها برخورد میکند.
۵- دربهای آسانسور در هر زمان و هر کجا امکان باز شدن توسط مسئول را دارد. پس امکان حبس وجود ندارد.
تنها موردی که در آسانسور‌ها نگرانی ایجاد میکند، قطعی برق و یا نقص فنی آسانسور است. که آن هم حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه قابل تعمیر است. در صورتیکه تعمیر شدنی نبود، مسئول آسانسور بصورت دستی بوسیله اهرم مخصوص، آسانسور را به نزدیکترین طبقه میرساند.
با خیال آسوده از آسانسور استفاده نمایید، ولی همواره از ایمنی آن اطمینان سپس از آن استفاده کنید. سقوط آسانسور به دلیل عمل نکردن ترمز و یا پاره شدن کابل ممکن است که عموما بسیار کم پیش می‌آید.
لازم است بدانید که طبق آمار، بیشتر حوادث آسانسور برای زحمت کشان آسانسور پیش می‌آید. یعنی تعمیر کاران، سازنده، سرویسکار و تکنسین‌های این صنعت. تمام کوشش براین است که مصرف کنندگان عزیز در آسایش و ایمنی کامل از این وسیله استفاده کنند.

 

آیا سقوط آسانسور امکان پذیر است؟