آسانسور بدون سیم بکسل با حرکت عمودی و افقی

حدود ۱۷۰ سال از زمان وابسته بودن آسانسور به سیم بکسل می گذرد، علی رغم اینکه تکنولوژی های جدید در صنعت آسانسور جهان چند سالی است به مرور سیم بکسل را به شکل قدیمی آن از صنعت آسانسور خارج کرده و نسل جدیدی از تسمه های فولادی را جایگزین نموده است، ولی تاکنون نتوانسته سیم بکسل را از چرخه حرکت آسانسور به طور کامل حذف نماید. در این مقاله جدیدترین تکنولوژی آسانسور بدون سیم بکسل با حرکت عمودی و افقی را بررسی می نماییم.

 

البته قبلا شاهد حذف سیم بکسل در آسانسور مغناطیسی “LSM” که بیشتر جنبه نظامی داشته را شاهد بوده ایم اما این مدل  آسانسور پر هزینه و تعداد آن محدود می باشد، درحالیکه طرح آسانسور بدون سیم بکسل قرار است به صورت گسترده و عام تولید شود.

تاکنون سیم بکسل محدودیتهایی برای سرعت آسانسور داشته، اما اخیرا شرکت تی سن کروپ طراحی نخستین سیستم آسانسور بدون سیم بکسل دنیا را با تکنولوژی نوین در حرکت شناور در تمامی جهات ابداع نموده است.

 

تکنولوژی جدید شرکت تی سن کروپ با:

حذف سیم بکسل
استفاده از فلکه
کاهش وزن کابین
کاهش وزن درب و قطعات آسانسور
اضافه نمودن درایو خطی جدید
استفاده از موتور مغناطیسی

 

برای به حرکت در آوردن کابین آسانسورها در حالت های افقی و عمودی توسعه داده شده است و آسانسور را قادر به سفر در هر دو جهت افقی و عمودی و شبیه قطاری شناور در طبقات می نماید، در نتیجه نوآوری نوین بدون سیم بکسل قادر خواهند بود با تعداد بیشتری آسانسور به طور همزمان مسافران را در آسمان خراشها جابجا نموده با سرعتی حدود ۱۱ مایل در ساعت حرکت نماید.

بر اساس مشخصات (MULTI System Elevator) وقتی این آسانسور در سال ۲۰۱۶ به بهره برداری برسد، مسافرین آن در ساختمانهای بلند مرتبه و برجها و آسمانخراشها برای دسترسی به این آسانسور فقط حدود ۱۵ الی ۳۰ ثانیه منتظر باشند.
شرکت تی سن کروپ آلمان طراح آسانسور جدید خطی، آنرا ‘MULTI’ نام نهاده است.
آسانسور بدون سیم بکسل مولتی دوره جدیدی را در طراحی آسمانخراشها بوجود آورده و به طراحان و معماران اجازه می دهد تا با استفاده از تکنولوژی نوین آسانسور جدید که حدود ۱۵% الی ۳۰% نسبت به آسانسورهای قبلی سبک تر و بیش از ۲۵% نسبت به آسانسورهای نسل قبل فضای کمتری را اشغال می کند و به طور همزمان از تعداد بیشتری آسانسور در فضای مخصوص حرکت آسانسورها می شود استفاده کرد، ایده های خود را بلند پروازانه طراحی کنند.

طرح آسانسور بدون سیم بکسل شرکت تی سن کروپ که واقعا” انقلابی در صنعت آسانسور جهان می باشد، در واقع آسانسورهای مغناطیسی شناوری است که می توانند با سرعت فوق العاده ای بر فراز آسمانخراشهای بلند نا محدود به سمت چپ و راست و بالا و پائین حرکت نماید.

 

آسانسور بدون سیم بکسل با حرکت عمودی و افقی